Sometimes there's only one thing left to say.......p.s.i love you.......

Thursday, 8 November 2012

pokok depan laman rumah



Letak gambar pokok ni pasai tak tau apa nama pokok ni..ada sapa sapa yang tau ka?pindah sini ja..pokok ni dah dpt foc..besar pulak tu pokoknya.penuh depan pagar rumah..nak buang sayang..pasai cantik ja bunga(bunga ka buah?)yang warna merah tu..



Pokok ubat ka pun?tak pernah tengok.huhu..






20 comments:

  1. bukan pokok bnga balung ayam ker?

    ReplyDelete
  2. Hehe..bkn kut ummuaidan..pokok bunga balung ayam lembut2 ja..ni keras ja bunga dia..mcm buah pun ada ni..

    ReplyDelete
  3. cantik lah bunga ni.tanam dari keratan batang ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat foc ni puteri purnama .pindah rumah ni ja..dah ada depan rumah..besaq pulak tu..ha..dia ada ubi kut.. :)

      Delete
  4. As salam Yana,
    Pkk ni namanya setawar halia. Ada byk spesis pkk ni dan ianya mmg jenis pkk herba tradisonal. Info pkk ni Yana blh baca dlm blog saya. Cari 'setawar halia'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam en adry..oo..memng pokok ubat l ni ya..ha..sya nak pi tgk blog en adry..trima kasih en adry :)

      Delete
    2. Saya dapati ia juga kerap digunakan sebagai salah satu pokok hiasan untuk landskap di sekitar universiti saya. En. Adry semestinya lebih mengetahui nama pokok ini.

      Delete
    3. Saya pon ade tanam kt laman rumah..kalu ade yang panggil pokok lipstick..

      Delete
  5. K ipar ada beri akak lama dah..katanya pokok cili. .ada yg kata pokok bunga ular

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok bunga ular?byk nama pokok ni ya..sya ja yg x tau kak mar..:D cantik bunganya..sayang nak buang..

      Delete
  6. aah.. tau pokok ni..
    kadang2 panggil pokok kantan.. sbb bunga dia nak mcm bunga kantan.. tapi sbnarnya bukan.. cuma tak tau nama pokok.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..duk pikir mcm pokok apa td..ha mcm pokok kntan la..trima ksih nani..lupa..huhu..cuma pokok ni tak rendang sgt mcm pokok kantan kut..mula pindah sini dlu duk cium gak kut2 ada bau kantan.huhu..

      Delete
  7. penah tgk pokok bunga ni..tp tak penah tahu nama nya...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. En adry bgtau setawar halia..boley buat ubat..,kak mar bgtu pokok bunga ular..byk nama pokok ni kut nadia..takpa jgk nadia penah tgk.sya x pnh tgk.tu duk pelik..cari apa nama pokok ni.huhu. :)

      Delete
  8. As-salam
    Adry tu memang selalu jadi pakar rujuk Pak Temuk, bantu beri nama pokok. Kadang-kadang kita memang keliru dengan nama yang sebenar sesuatu pokok/bunga, sebab lain tempat boleh jadi lain namanya. Sekarang bolehlah hitomi lavender buat penyelidikan lanjut mengenai nilai-nilai perubatan setawar halia tu. Mudah-mudahan diri sendiri pun boleh mendapat manfaat darinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam pak temuk.sya amat berterima kasih kpd en adry sbb byk bgtau sya tntng mklumat2 yg berguna..ya dan sudah tentunya lpas ni saya akan selidik tntng nilai perubatan yg ada pd tmbuhan..slama ni kalau demam atau pening mkn ubat doktor ja la.. :) lpas ni mungkin akan tukar ke penggunaan tumbuhan pula..

      Delete
  9. berkongsi maklumat juga....nanti intai2 pokok ni kut2 ada belakang rumah.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..baik en zul..kut ada.kalau xdak nnti boleh tanam..byk kegunaan ni..dah baca kat blog en adry td.. :)

      Delete
  10. Yg tua tu kene cantas. Nnt dia tumbuh tunas br

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo.ya ka?nanti saya akan cantas.sbb dah tumbuh tnggi2 kt rumah ni.trim kasih zamzurina :D

      Delete